Licencēts mācību centrs LANDO. LR IZM Lic. Nr. 3360800220

Adrese: Rīga, A. Čaka iela 83/85 Tāl.: +371 67273009, +371 29433553

Ātrlasīšana (ātrā lasīšana), ātrā iegaumēšana
Marketinga speciāliste Irina Lando savos 28 gados ir paguvusi apgūt četras valodas, pabeigt divas maģistratūras, strādāt vairākās solīdās firmās un bankās un paralēli saņemt lielu skaitu dažādu diplomu. Pašlaik viņa strādā par brend-menedžeri ļoti lielā firmā (starp citu, uzvarot iespaidīgā konkursā), gatavojas aizstāvēt doktora disertāciju, lasa lekciju studentiem, raksta gāmatu, audzina dēlu un meitu, un brīvajā laikā vēl vada atmiņas attīstīšanas kursus.


 

Atcerēties visu var jebkurš cilvēks - ātrā iegaumēšana

Ātrlasīšana (ātrā lasīšana), ātrā iegaumēšana

Marketinga speciāliste Irina Lando savos 28 gados ir paguvusi apgūt četras valodas, pabeigt divas maģistratūras, strādāt vairākās solīdās firmās un bankās un paralēli saņemt lielu skaitu dažādu diplomu. Pašlaik viņa strādā par brend-menedžeri ļoti lielā firmā (starp citu, uzvarot iespaidīgā konkursā), gatavojas aizstāvēt doktora disertāciju, lasa lekciju studentiem, raksta gāmatu, audzina dēlu un meitu, un brīvajā laikā vēl vada atmiņas attīstīšanas kursus.

Tieši uz viņas semināru es pierakstījos izlasot sludinājumu un divas jaukas atvasaras dienas uzcītīgi pavadīju mazajā auditorijā. Un atzīšos, pat nemanīju kā pagāja šīs stundas. Nekad iepriekš mācīšanās man nebija likusies tik aizraujoša nodarbošanās.

Bet atmiņa ir klāta ar tādu biezu sniega segu

- Irina, vai tiešām var mācīties viegli un jautri, uztverot visu momentā?

- Var. Tikai lielākais vairums cilvēku nemāk iegaumēt. Precīzāk, šajā procesā izmanto ļoti sarežģītu un mazefektīvu mehānismu. Es turpretī piedāvāju eidetiskās, tas ir tēlainās, atmiņas attīstīšanas sistēmu, kura ļauj jebkurā vecumā viegli iegaumēt tekstus, shēmas, noteikumus, likumu apkopojumus, svešvārdus, jebkuras abreviatūras, cilvēku vārdus un uzvārdus, telefona numurus – ar vienu vārdu sakot, visu to, ko jūs pierakstāt un glabājat piezīmju grāmatiņās, konspektos un dažādos špikeros.

- Vispār jau mediķi apgalvo ka ar gadiem cilvēku smadzeņu darbība samazinās. Smadzeņu šūnas nolietojas – un skleroze ir klāt.

- Francijā eidētiskās atmiņas speciālisti veica nodarbības dažādos veco ļaužu pansionātos. Kursa beigās pavecie ļaudis bez piepūles no galvas citēja milzīgus poēmu fragmentus. Cilvēks taču izmanto tikai līdz 5% no smadzeņu apjoma. Tāpēc arī vecumā smadzeņu rezerves ir milzīgas.

Spiegu paņēmieni

- Bet kādēļ mēs tik maz zinām par eidētiskās atmiņas fenomenu?

- Šos pētījumus Padomju Savienībā veica jau 20-30 gados. Bet pēc tam kad kļuva skaidrs, ka šo metodi var izmantot spiegu sagatavošanai, pētījumus ātri un uz ilgu laiku padarīja par slepeniem. 60 un 70 gados šajā virzienā panākumus guva amerikāņi. Bet viņu pieeja bija virspusējāka. Tomēr tas netraucēja mūsdienu Krievijas un Baltkrievijas zinātniekiem “aizņemties” amerikāņu iestrādnes.

Es ilgu laiku vācu visas iespējamās publikācijas par šo tēmu no visas pasaules. Ir ļoti daudz interesantu pētījumu. Bet tie ir adresēti psihologiem, sociologiem, citiem speciālistiem un zinātniekiem. Jūs tur gandrīz neatradīsiet lietišķas rekomendācijas parastiem cilvēkiem, kuri vēlas paplašināt savas atmiņas iespējas.

Kā lielākos speciālistus varu minēt bulgāru zinātnieku un psihologu Georgiju Lozanovu, Krievijas psihologu Luriju un amerikāņu juristu Samvelu Garibjanu, kurš pašlaik strādā Krievijā. Tāpat interesi izraisa Maskavas eidētikas skolas piedāvātā metodika.

Nebūtu laimes, ja nelaime nebūtu palīdzējusi

- Interesanti ka Garibjans tiešā vārda nozīmē ar atmiņa mehānismu pētīšanu aizraujas jau no universitātes laikiem...

Lieta tāda ka skolā viņā nēsāja brilles un klasesbiedri viņu apsaukāja par briļļaino. Viņš alka atbrīvoties no brillēm. Pēc skolas viņā atbrauca uz Maskavu un izstājās Maskavas valsts universitātes juridiskajā fakultātē. Viņā sāka mācīties un paralēli meklēja klīniku, kurā viņam veiktu operāciju tuvredzības novēršanai. Atrada. Operāciju viņam veica (veiksmīgi), bet brīdināja ka gada laikā viņš nedrīkst noslogot redzi un aizliedza rakstīt un lasīt. Garibjans bija izvēles priekšā: vai nu viņš ņem akadēmisko atvaļinājumu vai arī mācās izmantojot dzirdi. Viņš izvēlējās otro variantu. Bet viņam nācās izdomāt savu iegaumēšanas sistēmu, kura izrādījās ārkārtīgi efektīva.

- Vai jūs esat ģēnijs?

- Satrpcitu, es arī pati esmu saskārusies ar līdzīgu neuzticēšanos. Reiz es kārtoju rakstisko eksāmenu un savā darbā skrupulozi uzzīmēju visas diagrammas, kuras pasniedzējs mums bija demonstrējis lekcijā. Par savu darbu es saņēmu „pieci” (desmit ballu sistēmā). Jautāju: kādēļ tik zema atzīme? Docents aizkaitināti atbildēja: jums vajadzētu vismaz kaunēties norakstīt vārds vārdā!

Es zinu, ka dažreiz manu CV, kuru es sūtīju darba devējiem, vienkārši izmeta, jo neticēja: nu kā meitenei var būt tik daudz diplomu? Droši vien tā nav patiesība! Vai arī uzaicināja uz pārrunām tikai ziņkārības dēļ: kas tā par izlecēju?

Es saviem skolniekiem vienmēr dodu padomu nelielīties ar savu atmiņu. Zinu no savas pieredzes. Kad saki, ka visu atceries, jo iegaumē citādākā veidā, uz tevi skatās ar ironiju: sak, varbūt tev nav visi mājās?.. Bet ja pateiksi ka tev ir ideāla atmiņa, tevi apskaudīs. Sabiedrība nav gatava pieņemt šo mehānismu.

Vienkārši tas ir jāizmanto un jāgūst no tā maksimāls labums. Es, piemēram, strādājot lielā bankā nelielā tehniskā amatā atcerējos visus 980 bankas darbinieku telefona numurus. Kad kolēģi vēlējās uzzināt kādu telefona numuru, viņi uzreiz zvanīja man. Tādā veidā visi bankā zināja šo necilo darbinieci. Tādēļ, kad atbrīvojās menedžera vakance un es iesniedzu savu CV, es viegli izturēju konkursu, kaut arī starp pretendentiem bija cilvēki, kuri uz karjeras kāpnēm atradās daudz augstāk par mani.

Zīmējam tēlu

- Bet vai šī metode palīdz arī apgūstot valodas?

- Kad man piedzima bērns, mani darba devēji nostādīja mani fakta priekšā, ka viņi negrasās gaidīt kamēr man beigsies dekrēta atvaļinājums. Pilnīgā apjukumā es sāku meklēt jaunu darbu. Cita banka bija gatava pieņemt mani darbā pēc trīs nedēļām, bet šajā amatā bija nepieciešamas biznesa angļu valodas zināšanas. Es pašpārliecināti paziņoju ka man ir šādas iemaņas. Bet skolā es mācījos vācu, bet kursos franču valodu. Angļu valodu zināju sarunu valodas līmenī (dažu mēnešu kursi). Kad es atvēru mācību grāmatu, mani vienkārši pārņēma šausmas. Biznesa angļu valodai ar parasto angļu valodu nav nekā kopēja. Tur pat zināmi vārdi apzīmē pavisam citus jēdzienus. Tiju nedēļu laikā es apguvu aptuveni 700 jaunu vārdu un jēdzienu un nevienam pat neradās doma, ka pavisam nesen tas viss man rādījās kā briesmīgs murgs.

- Tomēr, kāda tad ir metodes būtība?

- Ir jāiegaumē tā, kā ir ērtāk prātam (smadzenēm). Bērnībā uz jautājumu: „vai tu māki zīmēt?” – ikviens bērns neaizdomājoties atbild: „Māku!” un viņam ir taisnība. Nav bērnu, kuri nemācētu zīmēt. Amerikāņu zinātnieki apgalvo: ja skolā zīmēšanai veltītu tik pat daudz uzmanības kā rakstīšanai, lasīšanai un skaitīšanai, tad visi cilvēki būtu ģeniāli mākslinieki. Aptuveni tāpat ir ar atmiņu – ja mūs jau no bērnības mācītu pareizi iegaumēt. Es personīgi tieši tāpēc paņemu bezmaksas stundas universitātē, lai nabaga studenti četrus gadus nemocītos (aizmiegot pie konspektiem), bet iemācītos mācīties efektīvi.

Lai to panāktu vienkārši ir jāieslēdz sava fantāzija, jāsāk iekšēji redzēt to, ko jums stāsta – kā kino ekrānā, pēc iespējas iesaistot visus atmiņas veidus: bez eritālās vēl arī dzirdes, taustes un taktīlo atmiņu.

Kā jums ar fantāziju?

- Cilvēks sākotnēji domāja ar tēlu palīdzību. Ja senā cilvēka ciltsbrālis kliedza savā valodā: ”Briesmas!”, tad viņš visdrīzāk uzreiz iedomātos pavisam reālu ainu, piemēram, zobenzobu tīģeri, kas gatavs lēcienam, un justu zvēra smaku, dzirdētu viņa rūkšanu un iztēlotos sāpīgās rētas, kas radījušās no zvēra ilkņiem.

Kad radās rakstība, tad uzskicētais grafiskais simbols – vārds – kļuva par starpnieku starp tēlu un apziņu. Jo sarežģītāka kļuva cilvēka valoda, jo vairāk pirmatnējie tēli izplūda un kļuva arvien neizteiktāki. Ja jūs šodien tekstā lasāt vārdu “lelle”, tad iztēlē rodas priekšmets, kas pēc kopējām pazīmēm ir līdzīgs lellei. Bet, ja padomājam nedaudz ilgāk, tad jūsu acu priekšā parādās kaut kāda konkrēta plastmasas lelle, kura jums piederēja bērnībā, vai arī meitai uzdāvinātā Barbija. Labi tas ir gadījumā ja runa ir par vienkāršām lietām un parādībām. Bet ja vārdi plūst vienā straumē un apzīmē abstraktus jēdzienus un vēl svešvalodā? Lūk šeit tad jūsu smadzenes sāk buksēt. Jūs zaudējat informācijas apguves tempu, jo slikti redzat savā iekšējā ekrānā vai arī nemaz neredzat to, ko kas tiek aprakstīts tekstā.

„Par ko „divnieks”?! Es taču mācījos!”

- Lūk kāpēc bieži vien lasot sarežģītu literatūru, mācību grāmatas, pētot shēmas utt. Cilvēks nevar uzreiz “pieslēgties” saturam. Lai īsti izprastu vajadzīgo, viņam nākas ar pauzēm vienu un to pašu lasīt vairākas reizes, paralēli vēl arī izdarot kaut kādas piezīmes burtnīcā. Viss tas pārvērš mācību procesu mocībās. Un kas ir īpaši apbēdina – šim procesam ir zems lietderības koeficients! Jo kā lai no atmiņas saņem to, ko jūs tur iespiedāt? Klasisks piemērs no skolnieku dzīves: „Sēdies, Petrov! „Divnieks!” – „Par ko?!” Es taču mācījos!”

Bet pastāv vienkārši vingrinājumi, kuri ļauj uzreiz uztvert jauno informāciju. Lai to panāktu vajag nezināmo vārdu, jēdzienu, darbību “saķēdēt” ar kādu no elementāriem tēliem – priekšmetu, dzīvu būtni – un tas “jāiemontē” sižetā, lai arī pašā nejēdzīgākajā, smieklīgākajā vai fantastiskajā. Jo nejēdzīgāks, briesmīgāks vai smieklīgāks būs sižets, jo labāk tas iespiedīsies atmiņā.

Pie tam prātā mums vienlaicīgi ir jāpatur tikai trīs objekti. Pirmā darbībai jābūt vērstai uz otro, bet otrā – uz trešo objektu. Piemēram: puisēns met akmeni, akmens sasit stiklu. Tālāk jūs šķetiniet tēlus kā lūgšanu krelles: stils birst uz parketa. No parketa izaug Pizas tornis. Pizas tornis piepūš gaisa balonu utt. Jūsu rokās visu laiku atrodas tikai trīs no lūgšanu kreļļu virknes: vienu jūs turat pirkstos, bet pārējās divas jūtat ar plaukstām. Tad jūs varat šķetināt jebkuru daudzumu kreļļu - tēlu – vienu aiz otra – un savākt pietiekami garas ķēdes.

Nekā pārdabiska!

Nedaudz citi paņēmieni tiek izmantoti ciparu, cilvēku seju, dažādu grafisko zīmējumu, mazsaprotamu un grūti izrunājamu zinātnisku terminu utt. iegaumēšanai. Bet visa pamatā vienalga ir tēlainā domāšana.

- Jūs apgalvojat ka šī metode ir pieejama pilnīgi visiem?

- Jā, ir nepieciešams tikai neliels treniņš. Toties ja jūs to apgūsiet, tad mums visa pasaule pavērsies pavisam no citas puses. Lūk man, piemēram, jebkurš mācību process ir bauda. Man ir daudz patīkamāk pēc darba vēl kaut ko iemācīties un iegūt kārtējo diplomu, nekā, piemēram, pavadīt vakarus pie televizora.

- Pamēģināšu pārbaudīt. Sākšu tieši no šodienas. Starpcitu kādu angļu valodas mācību grāmatu jūs man ieteiktu?

Lando® – Ātras iegaumēšanas skola
Izglītības un zinātnes ministrijas licence nr. 3360800220
Ātrlasīšana, ātra iegaumēšana, valodu mācīšana, zīmēšana, oratora māksla, psiholoģija
Rīga, A. Čaka iela 83/85 (atsevišķa savrupmāja pagalmā)
tālr. +371 67273009; mob. tālr. +371 29433553; fakss +371 67273010
RAKSTĪT VĒSTULI

WWW.LANDO.LV
www.skolaplus.lv – raksti vecākiem
www.poni.lv – materiāli nodarbībām ar bērniem
www.oratorika.lv – Oratora mākslas akadēmija. Oratora mākslas kursi Rīgā.

Strādājam no 1999. gada. Mēs piedalījāmies 10 Eiropas projektos. Tikai pēdējā projekta ietvaros mācībās piedalījās 2652 cilvēki no Latvijas Republikas 21 rajona.
Grāmatu sērija "Viena klase - par vienu dienu"®
- Ir izdotas 16 grāmatas.
Attēlā – mūsu ofiss Rīgā.

NOFORMĒT PIETEIKUMU

Jaunumi

 

logo 2 3 1

 

 

Licencēts mācību centrs LANDO

LR IZM Lic. Nr. 3360800220

Kontakti

 

   Rīga, A. Čaka iela 83/85
 
  +37167273009, +37129433553
 

Copyright © LANDO 2018, All Rights Reserved.

Яндекс.Метрика