Licencēts mācību centrs LANDO. LR IZM Lic. Nr. 3360800220

Adrese: Rīga, A. Čaka iela 83/85 Tāl.: +371 67273009, +371 29433553

Ģimenes uzdevums ar trim nezināmajiem

Protams, šādām vecāku ambīcijām kaut kur ir jārod izeja un visbiežāk tas notiek, mācot un audzinot bērnu mājās, ģimenē.
Piebildīsim, ka tas ir atkarīgs no trim mainīgiem lielumiem: pieaugušie, bērni un attiecības starp tiem abiem. Mājas audzināšana – tas ir uzdevums ar trim nezināmajiem.

 

Ģimenes uzdevums ar trim nezināmajiem

Protams, šādām vecāku ambīcijām kaut kur ir jārod izeja un visbiežāk tas notiek, mācot un audzinot bērnu mājās, ģimenē.
Piebildīsim, ka tas ir atkarīgs no trim mainīgiem lielumiem: pieaugušie, bērni un attiecības starp tiem abiem. Mājas audzināšana – tas ir uzdevums ar trim nezināmajiem.
Vai jūs spējat iztēloties šaha spēli? Mēs stundām ilgi apdomājam vairākus gājienus uz priekšu, vispusīgi prognozējam rezultātus, kādus mums dos kārtējā figūru izmaiņa uz šaha dēļa. Tad lūk, ja tik pat rūpīgi un tālredzīgi mēs apdomātu vārdus, ko sakām saviem bērniem, un rīcību attiecībā pret viņiem, cik daudz mazāk tad būtu pārsteidzīgu un kļūmīgu soļu, konfliktu, iespējams, pat katastrofu.
Grūti izprast tos, kas pēc bērna dzimšanas visu tā audzināšanu uzkrauj uz vecmāmiņas pleciem, turpinot dzīvot tā, it kā viņu pašu dzīvē nekas nebūtu mainījies! Kāpēc tad vispār vajadzīgs bērns, ja viņš nekļūst par mūsu domu un jūtu galveno saturu, ja viss, ko mēs darām, nav viņa labā, nav viņa dēļ? Nav iespējams saprast arī tos tēvus un mātes, kuri nesteidzas mājup, zinot, ka tur viņus gaida mazulis. Bērns taču nevar būt tikai un vienīgi dzīves papildinājums.
Vēl kāda ārkārtīgi rupja vecāku kļūda ir nevēlēšanās parunāties ar savu lolojumu, uzzināt, ko viņš jūt, kādi ir viņa plāni, kā pagājusi diena, tad, kad bērnam vēl gribas, lai par viņu interesētos. Bet šis laiks taču paskrien tik ātri. Protams, var iekārtot savu dzīvi tā, lai bērns jūs pārlieku neapgrūtinātu. Ir ģimenes, kurās pat lepojas ar to, ka jau 6-7 gadus vecu mazuli atstāj mājās vienu uz visu vakaru. Un, pats galvenais, viņš nemaz neblēņojas, kādu laiku paskatās televizoru un laikā pats liekas gulēt. Ir gan “ērts” bērns, vai ne? Tikai vēlāk nevajadzētu plēst matus, kad bērnam sākas pārejas vecuma vētras un viņš vairs neatzīst vecāku tiesības zināt, kur viņš bijis, ar ko kopā pastaigājies, ko lasījis.
Reiz, izdzirdot manu lūgumu uzrakstīt bērna raksturojumu, norādot viņa stiprās un vājās puses, māmiņa pārsteigumā iesaucās: “Bet tas taču ir mans bērns! Viņam nav trūkumu!” Vecāku egoismam ir raksturīgi kā pārspīlēt bērna talantu, tā arī nepamanīt, ka mazulim ir nopietnas problēmas. Cerība uz bērna talantu mātēs un tēvos modina visai bīstamu zvēru: vecāku godkārību.
Bērns sēžas pie klavierēm – un tuvinieki jau sāk sačukstēties: vai tik viņu mājās neaug Mocarts? Arī pirmie zīmējumi uzvedina uz domām par kaut ko ekskluzīvu, par apdāvinātību. Tādas vecāku gaidas kā smags slogs uzgulst bērna pleciem, jo uz šīm gaidām noteikti ir jāatbild. Cik grūti klājas bērnam, no kura prasa, lai viņš visur un vienmēr obligāti būtu pirmais, kuru pastāvīgi kritizē: “Lūk, vecāku sapulcē slavēja Ivanovu (Petrovu, Pupkinu). Teica, ka viņam esot lieliskas sekmes matemātikā. Bet tev?”
Tā ka, nemēģinot izvairīties no vecāku pienākumiem, labi būtu tai pat laikā atcerēties, ka bērnu gaida patstāvīga dzīve. Vecākiem allaž ir jādomā par to, kā viņš dzīvos tālu no to modrajām acīm – citu cilvēku vidū. Kā viņš veidos savas attiecības ar apkārtējiem, bet agri vai vēlu – arī pats savas mājas? Visaugstākā vecāku varonība tieši tā arī izpaužas: ciktāl jūs esat gatavi atlaist bērnu projām no sevis.
Droši vien visiem, kas kaut jel kādā mērā ir saistīti ar pedagoģiju, ir pazīstams tāds termins kā “agrīnā attīstība”. Daudzi vecāki sāk nodarboties ar mazuli jau mājās, taču nebūt ne katrai māmiņai pietiek pacietības, nereti arī zināšanu, lai talantīgi veidotu regulāras, prasmīgi veidotas un vienlaikus aizraujošas nodarbības.
Tieši tāpēc Rīgā – un ne jau pirmo gadu – ir organizēti īpaši kursi mazuļu attīstīšanai “Prieka tiltiņš”. Te bērni vecumā no trīs līdz septiņiem gadiem nodarbojas kopā ar vecākiem, veidojot paši savu tiltiņu, kurš ievedīs zināšanu un veiksmes pasaulē.
Jo mūsu mazuļus taču sagaida darbīga, aktīva, interesanta nākotne. Bet, lai tā izrādītos tieši tāda, no cilvēka tiek prasītas prasmes un spējas, kas ļauj viegli un ātri uztvert informāciju, analizēt, apgūt jauno, atrast neordinārus risinājumus visdažādākajās situācijās. Šīm īpašībām pamati tiek ielikti bērnībā. Tāpēc pirmsskolnieku apmācīšanas saturs un metodes ir vērstas uz uzmanības un atmiņas attīstīšanu, uz tādu prasmju attīstīšanu kā salīdzināt un izcelt priekšmetiem raksturīgās īpašības, apkopot tās pēc kādas konkrētas pazīmes un – tas droši vien ir pats galvenais – gūt gandarījumu, ka grūtam uzdevumam ir rasts pareizais risinājums. Bez tam pieaugušajiem ir arī daži vienkārši pienākumi pret savu bērnu, tādi kā iemācīt viņu brīnīties, vērot, just līdzi, aizrauties ar jaunradi. Un, pats par sevi saprotams, iemācīt bērnu mācīties. Vislabākais dzinulis mācīties ir bērna interese.
Mēs visi zinām, ka mazulim darbs un rotaļa – tas ir viens un tas pats. Pieaugušā uzdevums ir aizsākt intelektuālu spēli un, paliekot tās dalībniekam, ieinteresēt un aizraut bērnu. Bērni ļoti labprāt iekļaujas procesā, it kā pa jokam risinot globālas problēmas: viņi iegūst jaunas zināšanas un prasmes, bet tas prasa gribas un prāta piepūli, veido patstāvību, palīdz būt organizētam, atklāj izziņas un jaunrades prieku. Spēlei un rotaļai ir ne vien izziņas aspekts, bet arī audzinošs aspekts: tās māca bērnus sadarboties, darboties kopīgi, iemāca tiem saskarsmes noteikumus kolektīvā, pareizo attieksmi pret spēles partneriem.
Kā zināms, prasmes, tostarp arī prāta prasmes, izstrādājas daudzkārt atkārtotu vingrinājumu procesā. Lai saglabātu bērnu interesi par nodarbībām, visu laiku ir jāmaina spēles situācijas, jāuzdod arī praktiski uzdevumi.
Vecāki ne vien var katru dienu vērot savu bērnu panākumus, bet arī saņemt psihologa konsultāciju, kā tālāk attīstīt savu lolojumu, izvairoties no daudzām problēmām, kā apiet nepatīkamus momentus saskarsmē ar bērnu, kā pareizi audzināt – un izaudzināt – no viņa īstu Personību.
Viss, ko rada cilvēks, nes sev līdzi milzīgu atbildību sevis paša un sabiedrības priekšā. Izdzīvošanas īpatnības tagad ir tieši saistītas ar acumirklīgu dzīves normu, standartu un ieradumu maiņu. Tāpēc izglītošanai mūsdienās ir jāgatavo bērni dzīvei pasaulē, kas pastāvīgi mainās, dzīvei pastāvīgu pārmaiņu laikmetā. Un mūsu spēkos ir palīdzēt viņiem izdarīt to maksimāli rezultatīvi, bez lielām sāpēm.

Pierakstīšanās uz kursu “Prieka tiltiņš” un “Prieka tiltiņš 2. Sagatavošana skolai” pa tālruņiem 7273009, 9433553.
Papildus informāciju var atrast mācību centra mājas lapā www.lando.lv vai arī uzdodot jautājumu pa e-pastu Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt.


Lando® – Ātras iegaumēšanas skola
Izglītības un zinātnes ministrijas licence nr. 3360800220
Ātrlasīšana, ātra iegaumēšana, valodu mācīšana, zīmēšana, oratora māksla, psiholoģija
Rīga, A. Čaka iela 83/85 (atsevišķa savrupmāja pagalmā)
tālr. +371 67273009; mob. tālr. +371 29433553; fakss +371 67273010
RAKSTĪT VĒSTULI

WWW.LANDO.LV
www.skolaplus.lv – raksti vecākiem
www.poni.lv – materiāli nodarbībām ar bērniem
www.oratorika.lv – Oratora mākslas akadēmija. Oratora mākslas kursi Rīgā.

Strādājam no 1999. gada. Mēs piedalījāmies 10 Eiropas projektos. Tikai pēdējā projekta ietvaros mācībās piedalījās 2652 cilvēki no Latvijas Republikas 21 rajona.
Grāmatu sērija "Viena klase - par vienu dienu"® - Ir izdotas 16 grāmatas.

Jaunumi

 

logo 2 3 1

 

 

Licencēts mācību centrs LANDO

LR IZM Lic. Nr. 3360800220

Kontakti

 

   Rīga, A. Čaka iela 83/85
 
  +37167273009, +37129433553
 

Copyright © LANDO 2018, All Rights Reserved.

Яндекс.Метрика